Uit een onderzoek onder 1000 millenial gamers bleek dat 55% an de ondervraagde gamers een bezitter was van een bepaalde vorm van cryptocurrency. Cryptogeld is ‘geld’ in de vorm van letterlijk in de vorm van cryptocurrency. Cryptocurrency is een digitale munteenheid die vak gebruikt wordt als alternatief geldsysteem voor reguliere geldsoorten. De eerste, grootste en meest bekende is de Bitcoin. Een verzamelnaam voor alle andere online geldsoorten -afgezien van Bitcoin dus- is Altcoin.
Veel online gamers weten veel af van het internet en de huidige internettrends. Daarom is het ook niet verbazingwekkend dat meer dan de helft van de online gamers in het bezit is van een bepaalde vorm van cryptocurrency. De gamers liepen echter wel tegen iets aan: wanneer ze bij hun favoriete games willen betalen, kon dat enkel nog volgens de klassieke betaalmethoden. Daar moest verandering in komen. Als er één industrie zou zijn die het voortouw zou nemen in betaalmogelijkheden met crypotcurrency, dan moest dat wel de onlineb gaming industrie zijn.
Valuta te veel
Verschillende games hebben soms ook nog hun eigen valuta. In de game Destiny 2 moet je ‘Silver’ aanschaffen, terwijl jebij The Elder Scrolls Online ‘Crowns’ aanschaft. Onder gamers ontstond de veronderstelling dat het makkelijker was om met één soort valuta te kunnen werken. Hiervoor kan ‘normaal’ geld gebruikt worden, maar dan loop je tegen de hierboven genoemde probleem aan, millenials maken relatief meer gebruik van crypotcurrency dan klassiek geld, dus digitale coins zouden dan een betere oplossing zijn om alle verschillende valuta’s de deduceren naar één.
Maak cryptovaluta beschikbaar
Tweederde van de ondervraagde groep van dit onderzoek geeft aan dat ze graag meer mogelijkheden zouden willen hebben om hun cryptocurrency uit te kunnen geven, op netwerken zoals Playstation of Xbox. Hoewel binnen de cryptovaluta-industrie digitale coins veel betekenis en waarde hebben, wordt dit weer ingeperkt door de gaming industrie die niet meegaat met deze nieuwe betaalmethoden. Desondanks zijn er veel verschillende online game-aanbieders die een mogelijkheid bieden om te betalen met crypoovaluta. Ook enkele online casino’s zijn gemoderniseerd en laten je betalen met digitale coins.
En nu?
De gaming industrie blijkt op veel gebieden een voorloper als het gaat om trends of verschijnselen binnen de sociale wetenschap. Gamen blijkt een negatief effect te hebben op het empathisch vermogen, en gamen kan zorgen voor een ‘desensitization effect’, een psychologisch effect waarbij je minder emotionele respons tot een bepaalde stimulus hebt, wat optreedt na vaak blootgesteld te zijn aan iets. Gamers die vaak bebloede en/of dode mensen zien, zullen eerder gewend raken aan geweld en de negatieve gevolgen hiervan. Sociale onderzoekers kijken dus zeer veel naar online gaming. Deze industrie neemt dus het voortouw op veel gebieden, hoe valt cryptocurrency hieronder?
Hoewel de gaming industrie goed op weg is en cryptovaluta steeds beschikbaarder wordt onder gamers, blijft er ruimte voor verbetering. In ieder geval loopt de gaming industrie ver voor op alle andere inudstrieën, als het gaat om betaalmogelijkheden met crypto’s.